HTML

Permakultúra közösség - Rókavár születése

Botladozások egy permakultúrás közösség kialakulása körül.

Friss topikok

Címkék

Pihe-puha meleg ágy - ami nem ám melegágy!

2013.05.17. 22:44 Kardosszilvi

Azelőtt, ha azt hallottam kerttel kapcsolatban: "melegágy", elképzelni sem tudtam, mitől meleg egy ágy a növényeknek, meg egyáltalán, minek az. Annyi sejtésem volt, hogy nyílván jó nekik a meleg, ha ez kell, meg sokszor olvastam, hogy melegágyba kell vetni, vagy oda ki lehet ültetni hamarabb, azaz melegigényes növényekhez kellhet. Végre azonban én is megtudtam, mi az a melegágy: egy fólával letakart ágyás, vagy egy trágyadombra készített ágyás, vagy a kettő kombója. Na persze én egyből az utóbbit akartam :)

Nagy szerencsémre kedvenc volt szomszédaim elköltözésünk előtt nem sokkal nekem ajándékoztak jópár fóliasátor rudat használtan. Bár nem kis feltűnést keltettem, amikor a kis kézikocsira felpakolva cibáltam ezeket végig Nagytálya és Maklár utcáin, mint egy málhás öszvér (kb. 4 méter hosszúak még meghajolva is), végül sikerült hazáig vonszolni őket meg magamat is lassacskán (hogy mekkora súlya van pár műanyag csőnek, nem is sejtettem!).

Nem volt ugyan egyszerű még így faluhelyen sem, de végül szereztem két kocsinyi trágyát is. Egy rakás friss lótrágyát, egy rakás érettebb vegyest (ló, kecske, nyúl). Először csak simán a földre akartuk feltornyozni, de rájöttünk, akkor nagyon hűlne az oldala. Így végül ennek is gödröt ástunk, kb. 30-40 cm mélyen. Elvileg a friss lótrágya az igazi hozzá, mert ez elég nedves és ennek elég jó a szalma-trágya aránya ahhoz, hogy a rothadási folyamatok jól beinduljanak. Még így is be kell locsolni alaposan, az a biztos. Mivel nekünk kétféle volt, így úgy döntöttünk, keverjük a kettőt, de csak kicsit: a gödör egyik felében egyik, másik felében a másik került alulra, és fordítva felülre, aztán gondoltuk, majd megnézzük, van-e különbség. Eddig nem nagyon láttunk :)

Íme képekben a melegágy elkészülte:

ÁGYÁS No.2.:

Megérkezett a trágya - a tyúkoknak maga a PLÁZA :)



















Gödör ásása, közben az első dombágyásra is került egy kevés érett trágya:























Kétféle trágya két fele:
























Az oldalára, tetejére gyeptégla került gyökérrel kifelé, majd arra kerti föld, összesen kb. 40-50 cm vastagon:






















Az oldalához leszúrtunk egy-egy karót, amire majd a csöveket illesztjük:























Nem előírásszerű sátorfólia, de volt egy nagy takarófóliánk. Ezt kiterítettük, lemértük, levágtuk, és a két végére egy-egy vázat ragasztottunk ragasztószalaggal:






















Először feltettük a középső rudat magában, majd ráillesztettük a szélső rudakat is a cövekekre. Belülről pedig kitámasztottuk egy-egy rövidebb, egyenes rúddal, hogy kifeszüljön:

Ezt a részt itt úgy oldottuk meg, hogy a kitámasztó rudak teteján egy öblös bevágást fűrészeltünk, majd ezt is leragasztottuk. Ugyan tettünk alá szivacsot is, de ez hamar kiesett a szél mozgató hatására. Egyik felén próbálkoztunk kifúrással és egymáshoz kötözéssel, de mivel elég feszesen simultak egymásba, ez végül felesleges volt. 
A kitámasztó rúd alja egyszerűen bele volt szúrva a dombba. A trágyába nagyon nehéz fúrni, ám legalább tart stabilan :)

Az ajtók egyszerűen voltak megoldva: egyik felét ragasztottuk egy középen álló külső támasztó rúdhoz, másik szárnyát pedig egy rövid, egyenes rúdra ragasztva nyithatóvá tettük. A széleit simán ragasztottuk egy erős, vízálló ragasztó szalaggal:

(Megjegyzés: a szürke színű szalag hamar levált, de van egy átlátszó változat, az tart erősen.)

Bentre először elültettem azokat a kitelelt növényeket, amit egy helybéli nénitől kaptam: rukkola, sárgarépa, petrezselyem, levélzeller, hagyma és fokhagyma csoportok, és duggattam el hagymát is. 

























Ezeket ide-oda szétültettem, hogy segítség majd az ide szánt paradicsom ás paprika növénykéket, de vetettem is petrezselymet, hagymát, gyöngyhagymát, bazsalikomot, kamillát, körömvirágot, büdöskét. (Ha valamit ki nem hagytam ennyi idő távlatából :) )

Nem sokkal később kitettem a palántákat aklimatizálódni (ezek tájfajta növnykék), plusz betettünk hőmérőt. Mint kiderűlt, a digitális nem bírta a locsolást :)

Nem tudjuk, hogy itt még jól mutatta-e vagy sem, de kissé túlzásnak tűnik a hőfok. Viszont a páratartalom tényleg maximális volt, gyakorlatilag egy meleg esőfelhő volt belül: folyamatosan csapódott le a fólián és csorgott. Viszont így önmagát öntözte a rendszer :) 

Pár héttel később:
























A hagymák jól megnőttek, az áttelelt növények beindultak erővel, és elkezdtek kihajtani a vetett dolgok is. Közben elültettem a paprika-paradicsom palántákat is, tekercsestől. 

Másik oldalról:

























Itt láthatók a picike hagymamagok, amik kikeltek, azok a vékonyka zöld szálacskák elől. Közben a rukkola pillanatok alatt felmagzott. De nem baj, majd szedek belőle és elvetem még idén újra :) Eddigre a zacskósan vett is kinőtt és arról tudtunk enni jó sokat!

Jó éjt, gyerekek, búcsúzik a Füles mára, bújjatok Ti is be hamar a jó, puha ágyba :) 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://rokavar-permakulturaskozosseg.blog.hu/api/trackback/id/tr615305120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása